Nyheder fra Langeland Kommunes Erhvervsservice
Se nyhedsbrevet i browser
 
Langeland Kommune

Ny lov om tidsregistrering og Jobnet for arbejdsgiver

 
Foto: Mette Johnsen
Kære erhvervsdrivende i Langeland Kommune

Sommersolen har allerede kastet sine varme stråler over Langeland, og vi står på tærsklen til en spændende sommer på Langelang. I dette nyhedsbrev deler vi:

  • Få styr på tidsregistrering
  • Jobnet for arbejdsgiver
  • LOF Langeland sprogkurser: Tysk, Engelsk og mulighed for Dansk
 
 

Bliv klogere på lov om tidsregistrering

Den nye lov om registrering af medarbejdernes arbejdstid træder i kraft den 1. juli 2024. Loven kommer fra EU og betyder, at du skal registre og dokumentere dine medarbejderes arbejdstid i et tidsregistreringssystem, som er tilgængeligt for kontrol fra både virksomhed og medarbejder. Formålet er at beskytte medarbejdernes rettigheder med henblik på gennemsigtighed af arbejdstid, forbedring af arbejdslivsbalance mellem arbejde og fritid samt forhåbentlig reduktion af stress og overarbejde.  
 
HVEM ER OMFATTET AF LOVEN?  
De nye regler gælder for alle virksomheder. Alle lønmodtagere/personer, som modtager løn og samtidig er omfattet af arbejdsmiljøreglerne, skal registrere deres arbejdstid. Undtagen: - Enkeltmandsvirksomheder uden ansatte - Administrerende direktører.  
 
SELVTILRETTELÆGGERE  
Selvtilrettelæggere er også undtaget. Det er medarbejdere, som selv kan fastsætte hele deres arbejdstid og træffe selvstændige beslutninger, samt medarbejdere, hvor særlige forhold i deres job gør, at arbejdstid ikke kan forudbestemmes eller måles fuldstændigt, plus at de enten har en ledelsesfunktion eller kan træffe selvstændige beslutninger.  
 
Vær opmærksom på, at der endnu ikke er lavet en fast definition af dette. Du skal under alle omstændigheder lave en individuel vurdering af hver enkelt medarbejder.  
 
TIDSREGISTRERINGSSYSTEMET SKAL  
• Være objektivt, pålideligt og tilgængeligt
• Kunne måle den daglige og ugentlige arbejdstid
• Oplysningerne i systemet skal kunne tilgås af medarbejderen
• Oplysningerne i systemet skal gemmes i 5 år.
Der er metodefrihed i forhold til registreringen. Der er således ikke krav om, hvordan systemet skal etableres. Vær dog i denne sammenhæng opmærksom på reglerne om GDPR.  
 
Der er to meget vigtige præciseringer:
• Medarbejderen kan nøjes med at registrere afvigelser fra den aftalte og/eller skemalagte arbejdstid, hvis de f.eks. altid arbejder 8 timer dagligt fra mandag til torsdag og 5 timer hver fredag.
• Loven kræver kun registrering af medarbejderens samlede daglige arbejdstid - ikke i hvilket tidsrum, arbejdet er udført. Det betyder, at I kan forudfylde medarbejdernes samlede daglige arbejdstid på forhånd, og at den enkelte medarbejder kun skal registrere sin godkendelse og eventuelle ændringer til dette f.eks. ved sygdom eller ændrede arbejdstider.  
 
GDPR OG PERSONALEPOLITIK  
Tidsregistreringssystemet skal overholde databeskyttelsesreglerne, og I bør i virksomheden lave en politik om arbejdstidsregistrering, hvor det blandt er præciseret:
- Hvad, hvordan og hvornår der skal registreres
- Sanktioner, hvis medarbejder ikke tidsregistrerer
- Hvordan virksomheden overvåger og kontrollerer de registrerede data for at sikre, at reglerne overholdes.
I bør også overveje, om der er brug for justeringer i jeres personalehåndbog eller lignende i forhold til, hvordan I indsamler og behandler personoplysninger.  
 
NYE KONTRAKTER  
Det er en god idé, at der i jeres kontrakter skrives ind, at medarbejderne har pligt til at registrere den daglige arbejdstid i overensstemmelse med virksomhedens politik, samt at manglende overholdelse af reglerne kan få ansættelsesretlige konsekvenser. Medarbejdere, der ikke skal registrere arbejdstid, bør have et tillæg til deres kontrakt, hvor der står, at de ikke er omfattet af reglerne.  
 
MERE INFORMATION  
Læs mere om loven og de supplerende præciseringer her: Ændring af arbejdstidsloven er vedtaget | EY Danmark
 
 

JobAG - Jobnet for arbejdsgiver

Foto: ELS Production
Jobcenter Langeland tilbyder, via statens onlinesystem Jobnet for arbejdsgiver (JobAG), en mulighed for dig og din virksomhed for, at I selv kan finde den rette kandidat til jeres ledige stilling, blandt over 14.000 borgeres CV, der lige nu ligger klar til at blive søgt frem. Det eneste I skal gøre for at få adgang til denne gratis service er, at gå ind på hjemmesiden jobag.jobnet.dk og logge jer på med virksomhedens MitID og oprette jeres virksomhed. På JobAG får I så fuld adgang til at søge efter den nye medarbejder, med lige netop de kompetencer I mangler i jeres virksomhed.
 
På JobAG har I også mulighed for selv at opslå jobannoncer, samt at sende en anmodning til Virksomhedsservice i Jobcenter Langeland eller til en a-kasse, hvis I mangler arbejdskraft. Vi vil så kunne hjælpe med at finde den kandidat, der bedst muligt matcher jeres behov.
 
Hvis din virksomhed ønsker hjælp til at komme i gang med JobAG, så kan I kontakte Virksomhedsservice i Jobcenter Langeland på Virksomhedsservice@langelandkommune.dk.
 
 

Sprogkurser: Hverdags dansk, tysk og engelsk

Har I brug for at styrke kommunikationen med jeres medarbejdere eller gæster?
LOF Langeland udbyder igen hverdags tysk, engelsk og fransk til efteråret.
Har I udenlandsk arbejdskraft der er interesseret i at lære dansk? 
Danskkurset er endnu ikke oprettet, men hvis I er interesseret i det, så kontakt venligst LOF Langelands skoleleder Birgitte Rudbæk Hansen, langeland@lof.dk
Se alle sprogkurser her
 
 
Kontakt:
Erhverv, Kultur og Turisme - Jane Jegind - jamaje@langelandkommune.dk
 
Du har altid mulighed for at ændre instillinger for de interesseområder, du modtager nyt om:
Rediger dine interesseområder
Følg os på LinkedIn og Facebook 
Hold dig hele tiden opdateret om nye tilbud eller spændende nyt fra Langeland Kommune:
Følg Langeland Kommune på LinkedIn
Følg Langeland Kommune på Facebook